2:08 π.μ.
![]() |
| Κάιρο, 2/11/2011. |
Μέχρι
χθες ξέραμε τις διαδηλώσεις της κατσαρόλας, όμως τώρα μάθαμε για τη διαδήλωση
(ή μάλλον την αντι-διαδήλωση) της καμήλας. «Δεν έχω ξαναδεί τέτοιο πράγμα,
καμήλες και άλογα στο κέντρο της πόλης!», είπε, σε τέλεια ελληνικά, το βράδυ
της Τετάρτης ο Αχμέτ Μπαντάουι, κοσμήτορας της Kρατικής Σχολής Καλών Τεχνών του
Καΐρου, αναφερόμενος στους οπαδούς του προέδρου Μουμπάρακ που πριν από λίγες
ώρες είχαν προκαλέσει τα γνωστά αιματηρά επεισόδια. Η μαρτυρία του
επιβεβαιώθηκε από τα χθεσινά δελτία ειδήσεων, που έδειξαν πλάνα από την επέλαση
του ιππέων και των καμηλιέρηδων.
Ο
Αιγύπτιος πανεπιστημιακός μίλησε τηλεφωνικά στις «Ανιχνεύσεις» του Παντελή
Σαββίδη (ΕΤ3). Η εκπομπή μεταδόθηκε, ως συνήθως, ζωντανά και το θέμα της ήταν η
εξέγερση στην Αίγυπτο και οι νέες γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή. Το ίδιο
βράδυ, την ίδια πάνω-κάτω ώρα, προβάλλονταν κι άλλες ενδιαφέρουσες εκπομπές, π.
χ., ένα αφιέρωμα στην ιστορία του εργοστασίου Λαναρά της Θεσσαλονίκης (στην
«Ερευνα» του Mega με τον Παύλο Τσίμα) ένα ντοκιμαντέρ για τον ποιητή, ζωγράφο
και μεταφραστή Αλέξανδρο Ισαρη στο «Παρασκήνιο» (ΕΤ1) και μια έρευνα για τα
μικρά διατροφικά σκάνδαλα (όπως για το χάμπουργκερ που μουμιοποιείται, δεν
αλλοιώνεται!) στο «Ρεπορτάζ χωρίς σύνορα» (ΝΕΤ). Ομως, το θέμα των
«Ανιχνεύσεων» δεν είναι απλώς επίκαιρο, αλλά ξετυλίγεται σε «μια ταραγμένη
περιοχή, σε μια ταραγμένη εποχή» και μας αφορά άμεσα.
Η
προσέγγιση δεν ήταν στενά δημοσιογραφική, περιγραφική. Καταβλήθηκε προσπάθεια
να δοθεί η οικονομική, η πολιτική, η θρησκευτική, η ιστορική διάσταση της
εξέγερσης, να διατυπωθούν ερμηνείες κι εκτιμήσεις. Οι τέσσερις καλεσμένοι
μίλησαν για την κληρονομιά του Νάσερ, τον ρόλο των ΗΠΑ και της Ευρώπης, του
στρατού, αλλά και των Αδελφών Μουσουλμάνων, χωρίς να συμφωνήσουν σε όλα, όμως ο
καθένας είπε κάτι που οι περισσότεροι από εμάς δεν το ξέραμε ή δεν το είχαμε
προσέξει. Γενικά, η εκπομπή αυτή συχνά μας κεντρίζει την περιέργεια, μας γεννά
τη διάθεση να ψάξουμε, να ρωτήσουμε, να μάθουμε κάτι παραπάνω, να μην
επαναπαυόμαστε στις «αλάνθαστες» απόψεις μας. Κι αυτό το πετυχαίνει με φτωχά
υλικά μέσα και με κύριο όπλο τον λόγο.
Πολλά από όσα ειπώθηκαν
καρφώθηκαν στο νου μου, όπως ότι την Τρίτη διαδήλωσαν σε όλη την Αίγυπτο εκατομμύρια
άτομα, χωρίς να χυθεί ούτε σταγόνα αίμα, αλλά μόλις μπήκαν στο παιχνίδι οι
οπαδοί του Μουμπάρακ, ακολούθησε αιματοχυσία και, επομένως, είναι λάθος να
μιλάμε για «δύο» πλευρές που αντιμάχονται με λύσσα η μία την άλλη. Η μια πλευρά
διάλεξε τον δρόμο της ειρηνικής διαμαρτυρίας, ενώ η δεύτερη ήταν αυτή που
ξεχύθηκε στους δρόμους με μαχαίρια, κλομπ, άλογα και... καμήλες. Ενδιαφέρουσες
ήταν οι αναφορές στην κοινωνική πτυχή της εξέγερσης, στη μεγάλη φτώχεια των
πολλών και στην «εισοδηματική ψαλίδα», που όχι μόνον διευρύνεται, αλλά και
μετακινείται, περνώντας τα σύνορα της Αιγύπτου...
(KAΘΗΜΕΡΙΝΗ,
“Εικονογράφημα”, 4/2/2011)



0 Responses to "Η (αντι)διαδήλωση της καμήλας!"
Δημοσίευση σχολίου