9:56 μ.μ.
Τα πλάνα από την Ιαπωνία
που έφτασαν στην οθόνη μας ξεπερνούν σε φρίκη ό, τι έχουμε δει στο σινεμά. Η Φύση
γίνεται ο πιο ευφάνταστος, αλλά και ο πιο αμείλικτος σκηνοθέτης. Ξανά και ξανά πρόβαλλαν
όλα τα δελτία τη μαύρη θάλασσα που φουσκώνει και καταπίνει κτίρια, αυτοκινητόδρομους,
κυματοθραύστες, θερμοκήπια, σκάφη. Αδύνατο να μείνουμε αδιάφοροι, αδύνατο και να
συλλάβουμε το μέγεθος της καταστροφής.
Για «πλοία που βγήκαν στη
στεριά» και για «τρένα που έφυγαν και κανείς δεν ξέρει πού έχουν πάει», μίλησε μέσω
τηλεφώνου ένας Ελληνας που ζει στο Τόκιο στην «Πρωινή ενημέρωση» της ΝΕΤ. Μέρες
μετά τον σεισμό, μαθαίνουμε για ολόκληρες πόλεις, κωμοπόλεις, χωριά που αγνοούνται,
που σβήνονται από τον χάρτη, κάτι που δεν συμβαίνει ούτε στα θρίλερ του Στίβεν Κινγκ.
Ερασιτεχνικά βίντεο βγαίνουν
διαδοχικά στο φως. Οχι μόνο από τις παράκτιες περιοχές που έπληξε το τσουνάμι, αλλά
«βίντεο δωματίου», τα οποία τράβηξαν Ιάπωνες στη διάρκεια του σεισμού «μέσα» στο
σπίτι τους.
Την ώρα που χαλάει ο κόσμος,
κάποιοι βρίσκουν την ψυχραιμία να αρπάξουν την κάμερα και να καταγράψουν ό, τι συμβαίνει
γύρω τους, επιλέγοντας τις πιο εκφραστικές λεπτομέρειες: γλάστρες με φυτά εσωτερικού
χώρου που αναποδογυρίζουν, έναν τρελαμένο λεπτοδείκτη σε ένα ρολόι τοίχου, το ανατριχιαστικό
σάλεμα της κουρτίνας. Φαίνεται ότι κάποιες στιγμές, και για κάποιους ανθρώπους,
η ανάγκη για έκφραση μέσω της εικόνας και η λαχτάρα για επικοινωνία, για αποτύπωση
της εξαίρεσης, για την τεκμηρίωση των μελλοντικών μας αναμνήσεων είναι πιο ισχυρή
από το ένστικτο της επιβίωσης. Αντί να τρέξουν να προφυλαχτούν, πιάνουν την κάμερα
και βιντεοσκοπούν, γίνονται χρονικογράφοι της εποχής μας. Τι να πει κανείς, χαρά
στο κουράγιο τους.
Μεγάλο πλήγμα για το ελληνικό
τραγούδι είναι ο θάνατος του Μανώλη Ρασούλη. Ισως αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι ο
πολυτάλαντος αυτός άνθρωπος είχε εμφανιστεί αρκετές φορές στην εκπομπή «Στην υγειά
μας» (ΝΕΤ) του Σπύρου Παπαδόπουλου, ενώ τελευταία φορά, αν δεν κάνω λάθος, ακούστηκαν
οι στίχοι του («Τίποτα δεν πάει χαμένο»), τραγουδισμένοι από τον Μίλτο Πασχαλίδη,
στην εκπομπή «Απόντες» του Λευτέρη Παπαδόπουλου (Πρίσμα +), σε ένα αφιέρωμα για
τον Μάνο Λοΐζο. Κανείς όμως δεν φανταζόταν ότι ο κατάλογος των «απόντων» θα βάραινε
τόσο ξαφνικά.
(KAΘΗΜΕΡΙΝΗ,
“Εικονογράφημα”, 15/3/11_


0 Responses to "Kαράβια βγήκαν στη στεριά"
Δημοσίευση σχολίου