Πανηγύρι στη Eurovision, σφαγή στη Μεσόγειο


Αν την Κυριακή διεξαγόταν ένα κουίζ για το ποια χώρα κέρδισε στη φετινή Eurovision, οι περισσότεροι Ελληνες θα έδιναν τη σωστή απάντηση – αυτό τουλάχιστον δείχνουν τα νούμερα τηλεθέασης. Λίγοι θυμούνται τον ρυθμό του γερμανικού τραγουδιού, όπως πολλοί έμαθαν τη χαριτωμένη Λένα, που το ερμήνευσε με τη δροσιά και το κέφι των 19 χρόνων της. Ωστόσο, είναι ζήτημα αν, την ίδια μέρα, ένας στους 10 ή στους 20 Ελληνες θα ήξερε να απαντήσει στην ερώτηση «τι είναι ο Στόλος (ή μάλλον ο στολίσκος) της Ελευθερίας;» Ομως, μέσα σε μία μέρα, άλλαξαν όλα καθώς με ένα ρίγος αντιλαμβανόμαστε ότι αλλού ηχούν τα «όπα» και αλλού γράφεται, με τρόπο οδυνηρό, η Ιστορία.
Τη νύχτα του Σαββάτου, όταν δεκάδες εκατομμύρια ευρωπαϊκά βλέμματα ήταν στραμμένα στη γυάλινη οθόνη παρακολουθώντας τον τελικό της Eurovision, έξι καράβια διέσχιζαν τα ήσυχα, φεγγαροφωτισμένα (με τη Σελήνη σε φθίνουσα φάση) νερά της Μεσογείου με κατεύθυνση τη Γάζα. Αλλα δύο, με τον ίδιο προορισμό, είχαν μείνει πίσω λόγω μηχανικής βλάβης. Από τη μια ένα λαμπερό «ιβέντ», με μηδαμινή καλλιτεχνική αξία, και, από την άλλη, μια συλλογική πράξη με μεγάλη πολιτική και συμβολική βαρύτητα.
Δύο εικόνες του κόσμου μας, δύο όψεις του 21ου αιώνα, δύο πρόσωπα της τηλεόρασης. Χρειάστηκε να συμβεί μια σφαγή, πρωτοφανής στην ιστορία των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων αλλά και στα διεθνή διπλωματικά χρονικά, για να στραφεί το βλέμμα των καναλιών προς το άλλο «ιβέντ» στο ανατολικό άκρο της Μεσογείου. Χθες η «Πρωινή γραμμή» (ΣΚΑΪ) ήταν η πρώτη εκπομπή που από πολύ νωρίς αναφέρθηκε στην ισραηλινή αιματηρή επίθεση. Ακολούθησε η «Πρωινή ενημέρωση» της ΝΕΤ, ενώ πρώτο θέμα σε όλα τα χθεσινά δελτία έγινε η ισραηλινή πολεμική επιχείρηση, επισκιάζοντας τον μετα-γιουροβιζιονικό σχολιασμό – για τον οποίο πολλοί είμαστε πρόθυμοι, αλλά τα γεγονότα μάς άλλαξαν πορεία.
Ωστόσο, κάποιες εκπομπές παρέμειναν και χθες καθηλωμένες στον πλανήτη της Eurovision, προσπαθώντας να ερμηνεύσουν τα αποτελέσματα με βάση τα γεωστρατηγικά συμφέροντα στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Ευρώπη. Ετσι, μάθαμε ότι η Τουρκία και η Βουλγαρία μάς πούλησαν, αφού μας έδωσαν τρεις και μηδέν βαθμούς αντίστοιχα. «Μα είναι δυνατόν να μην άγγιξε τον Τούρκο ο ήχος του “Οpa”» αναρωτιόταν ένας αγανακτισμένος πανελίστας. Κάτι άλλο όμως χθες άγγιξε και συντάραξε και τον Τούρκο και τον Ρωμιό...
«Ξεσηκωτικό το “Οpa”, δεν το συζητώ», έλεγαν χθες και προχθές οι περισσότεροι σχολιαστές. Ξεσηκωτική, όμως, αποδείχτηκε και η πολεμική περιπέτεια των έξι πλοίων. Ξεσηκωτική είναι η ίδια η πραγματικότητα, ενώ τα περισσότερα τραγούδια της Eurovision θύμιζαν ξεπατικωτούρα, δηλαδή από άποψη μουσικού ύφους, έμοιαζαν ξεσηκωμένα, αντιγραμμένα από άλλες εποχές.
«Η Γερμανία οδηγεί τη Eurovision στον 21ο αιώνα», διαβάζαμε την Κυριακή στην ιστοσελίδα του BBC, ενώ αναρωτιέται κανείς σε ποιον αιώνα μάς οδηγεί η πολεμική ενέργεια του Ισραήλ;

(ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, “Εικονογράφημα”)

0 Responses to "Από το Οσλο στη Μεσόγειο (1-6-2010)"

Δημοσίευση σχολίου